Vuosi käräjänotaarina Pirkanmaan käräjäoikeudessa

5.9.2023

Palasin yhdistyksen lakimiehen tehtävään elokuun puolivälissä. Sitä ennen vietin vuoden työskennellen Pirkanmaan käräjäoikeudessa käräjänotaarina eli suoritin meidän alalla suosittua tuomioistuinharjoittelua, jota auskultoinniksikin kutsutaan. Mitä vuosi piti sisällään ja mitä muuta jäi käteen kuin parisen viikkoa sitten myönnetty varatuomarin arvonimi? Tätä ajattelin avata teille hieman tarkemmin tässä blogikirjoituksessani.

Tuomioistuinharjoittelu viittaa lakimiehille tarkoitettuun harjoitteluohjelmaan, jossa tarkoituksena on työharjoittelun, koulutuksen ja seurannan avulla perehdyttää henkilöä tuomioistuimen toimintaan ja tuomarin työhön. Tuomioistuinharjoittelussa työskennellään 12 kuukautta käräjänotaarina esimerkiksi käräjäoikeudessa.

Vuosi tuomioistuimessa oli hyvin opettavainen ja tarjosi kattavan katsauksen käräjäoikeudessa käsiteltäviin asioihin. Pääsin seuraamaan mielenkiintoisia istuntoja, mutta erityisesti pääsin itse käsittelemään ja ratkaisemaan käräjäoikeudessa vireillä olevia asioita. Vuodessa ehdin käsitellä erilaisia hakemusasioita kuten esimerkiksi avioeroja, edunvalvonta-asioita eli edunvalvojan määräämistä tai vapauttamista koskevia hakemuksia sekä pesänselvittäjän ja -jakajan määräämiseen liittyviä asioita kuin myös asiakirjan kuolettamisia. Tutuiksi tulivat myös velkajärjestely- ja konkurssihakemukset. Vuoden aikana pääsin myös summaaristen riita-asioiden käsittelyn yhteydessä tutustumaan tarkemmin siihen, miten riita-asiassa prosessi tuomioistuimessa etenee sekä näkemään käytännön tasolla, miten juttuja ratkeaa tuomioistuimessa paljon myös prosessin eri vaiheissa esimerkiksi osapuolten saavuttaessa sovinnon ennen lopullista ratkaisua. Lisäksi pääsin toimimaan rikosasian istunnossa puheenjohtajana niin yksin kuin yhdessä lautamiestenkin kanssa. Minulla oli vuoden ajan myös oikeus vihkiä avioliittoon ja vihkimiset olivatkin käräjäoikeuden muista jutuista poiketen hyvinkin rakkaudentäyteisiä tapahtumia.

Aika käräjänotaarina oli itselleni monella tapaa ammatillisesti merkittävä kokemus, joka vahvisti etenkin päätöksentekokykyäni – tuomarilla ja siis myös käräjänotaarilla on ratkaisupakko nimissään olevien asioiden osalta eli johonkin ratkaisuun on aina päädyttävä ja ratkaisulle on lähtökohtaisesti oltava myös perustelu. Ja koska juttuja on paljon sekä vireillä käräjäoikeudessa että käräjänotaarilla nimissään, ei asioiden kanssa voi jäädä liiaksi jahkailemaan. Kaiken kaikkiaan sain harjoittelusta monipuolista kokemusta niin tuomarin tehtävistä kuin asioiden hoitamisesta käräjäoikeudessakin, ja vaikka en itse yhdistyksessä hoida jatkossakaan riitapuolen toimeksiantoja, saamani kokemus antaa myös neuvontatyön puolelle ihan uudenlaista näkökulmaa asioihin. Ja tietysti nyt tiedän muun muassa myös käräjäoikeuden erilaisista käytännöistä.

Töitä tehden vuosi sujahti nopeasti ja nyt on huippua olla taas takaisin yhdistyksessä palvelemassa meidän jäsentaloyhtiöiden edustajia puhelinneuvonnan puolella. Pääsen jälleen myös kouluttamaan meidän jäsen- ja sidosryhmätapahtumissa, joten odotan innolla myös syksyn koulutusten käynnistymistä.

Kuullaan puhelinneuvonnan puolella ja nähdään jäsentapahtumissa!

Johanna

Johanna Räikkä