Taloyhtiöiden maksuvalmiutta koetellaan

26.9.2022

Kuluvan vuoden edetessä olemme saaneet uutisia jatkuvasti kohoavista energian hinnoista. Lämmitysenergiataksoja on koetellut tänä vuonna päästöoikeuksien hinnan kolminkertaistuminen ja lämmöntuotannon polttoaineiden kallistuminen. Sähkön energiamaksujen osalta odotellaan ennätyskallista talvikautta. Energian osuus kiinteistöjen hoitokuluista on merkittävä, joten rajuilla hintamuutoksilla on välitön vaikutus asumiskustannuksiin.

Etelä-Pohjanmaan kunnissa on käynnissä energiakäänne, jossa tähän saakka edullisen polttoturpeen käytöstä ollaan siirtymässä korvaaviin polttoaineisiin. Tämä muutos on nostanut lämmitysenergian hintaa jo ennen nyt vastaan tullutta energiakriisiä.

Lämmityskauteen lähdetään nyt tilanteessa, jossa kaikki mahdolliset energiansäästökeinot nousevat uuteen arvoon. Valtakunnallinen Astetta alemmas -energiansäästökampanja käynnistyy lokakuussa tarjoten vinkkejä energian säästämiseen niin kotitalouksille kuin asuntoyhteisöillekin.

Energiakriisi voi jatkua pitkäänkin, mutta tuleva talvi tullee olemaan erityisen haasteellinen. Nopeasti tapahtunut energiamarkkinoiden muutos ei anna peliaikaa mittaville energiainvestoinneille. Siitä huolimatta taloyhtiöissä löytyy monia mahdollisuuksia pienemmillä säätö- ja käyttötottumustyyppisillä toimenpiteillä saavuttaa tuntuvia tuloksia energiatehokkuudessa.

Säästämisen ajatellaan aina olevan tinkimistä jostakin. Hyvin monissa tapauksissa energiankulutusta voidaan yksinkertaisilla keinoilla vähentää ilman, että asumismukavuudesta tarvitse juurikaan tinkiä.

Energiakustannusten lisäksi muissakin taloyhtiöiden hoitokuluerissä on paineita kustannusten nousuun. Pitkään maltillisena pysynyt inflaatio on muutamassa kuukaudessa noussut pelottavan korkealle. Samanlainen kehitys on tapahtunut lainojen koroille, joiden nousu kohdistuu pääomavastikkeisiin. Asumiskustannusten säästöjä on mahdollista löytää lämmityksestä, sähköstä ja vedestä. Sen sijaan muista hoitokulueristä se onkin jo vaikeampaa.

Energiakriisi voi kääntyä voitoksikin, jos se saa aikaan pysyväluontoista energiatehokkuutta.

Jorma Juhani Koutonen

Kirjoittaja on Kiinteistöliitto Etelä-Pohjanmaa ry:n toiminnanjohtaja.