Nopeat poimivat porkkanat - ainakin avustuksissa

30.10.2023

Valtion seuraavan vuoden budjetin valmistelun ja hyväksymisen seuranta pitää syksyisin vanhankin mielen virkeänä. Erityisesti, kun seurannan kohteena ovat asunto-osakeyhtiöille tarkoitetut avustukset.

Asunto-osakeyhtiöissä korjaushankkeiden läpivienti kestää pitkään – ja suunnitellun remontin kannustimena toiminut avustusporkkana on saatettu syödä, ennen kuin taloyhtiö pääsee kunnolla hankkeessa liikkeelle.

Tänä vuonna hallituksen vaihduttua seuranta alkoi jo hallitusohjelman lukemisella ja tulkintayrityksillä. Valtiovarainministeriön julkaistua 28.8. talousarvioehdotuksensa vuodelle 2024 saatiin tarkempia tietoja suunnitelmista – esimerkiksi taloyhtiöille tarkoitetut latausinfra- ja energia-avustukset vaikuttivat olevan päättymässä. Budjettiriihen keskeisistä päätöksistä 19.9. annetussa tiedotteessa todettiin kuitenkin, että asuinrakennusten latausinfra-avustuksiin oltaisiin sittenkin osoittamassa 9,5 milj. euron määräraha. Hyvä niin, sillä ARAssa on iso joukko latausinfra-avustushakemuksia odottamassa käsittelyä ja lisämäärärahoja. Ensi vuodelle ei hallituksen 9.10. annetussa esityksessä vuoden 2024 talousarvioksi asuinrakennuksille tarkoitettua latausinfra-avustusta enää kuitenkaan löydy.

Asuinrakennusten ja asuntojen korjausavustuksista annetun lain (1087/2016) mukaisiin avustuksiin on hallituksen budjettiesityksessä vuodelle 2024 osoitettu 9,55 milj. euron kolmivuotinen siirtomääräraha. Lain mukaan avustettavia korjauksia ovat esimerkiksi hissin jälkiasentaminen ja liikkumisesteiden poistaminen sekä avustus kuntotutkimusten tekemiseen ja korjaussuunnitelmien laatimiseen kosteus- ja homevaurioituneessa tai sellaiseksi epäillyssä rakennuksessa. Nämä avustusmuodot ovat siten nähtävästi saamassa jatkoa. Myös Ely-keskusten avustus rakennusperinnön hoitoon ja Museoviraston rakennusten ja kulttuuriympäristökohteiden entistämisavustukset ovat jatkumassa.

Poukkoileva avustuspolitiikka – määräaikaiset, muutaman vuoden kestävät avustusmuodot - eivät mitenkään kannusta taloyhtiötä suunnitelmalliseen kiinteistönpitoon. Usein avustukseen pääsevät kiinni ne taloyhtiöt, joissa sattumalta on sopiva hanke meneillään. Tai sitten jätetään vuotava katto korjaamatta ja siirrytäänkin nopeasti maalämpöhankkeeseen, kun kerran siihen sopiva avustusmuoto on olemassa. Tänäkin syksynä taloyhtiöt jäävät jälleen odottelemaan ja jännäämään talousarvioesitysten jatkokäsittelyä – lopullisesti talousarvio lienee taputeltu ja eduskunnassa hyväksytty vasta joulukuussa. Selvältä kuitenkin vaikuttaa, että muutaman viime vuoden kestänyt hövelimpi avustuspolitiikka, jonka porkkanoiden avulla on laajasti tehty esimerkiksi energiaremontteja, on nyt tullut tiensä päätökseen. Seuraavaksi jäädäänkin odottamaan, onko porkkanan sijaan keppiä tulossa.

Kaisa Kettunen

Kirjoittaja on Kiinteistöliitto Etelä-Pohjanmaan neuvontainsinööri, joka syksyisin tuskailee seuraavan vuoden näkymien parissa, kun se kristallipallo puuttuu.