Sataa, sataa ropisee

3.8.2023

Epävakainen heinäkuu takana, eikä elokuun alkukaan vielä tällä hetkellä lupaa parempaa.

Osassa Suomea on heinäkuun sademäärä ollut lähes kaksinkertainen keskimääräiseen (vertailukausi 1991–2020). Jatkuvaan – tai siltä tuntuvaan – sateeseen ärsyyntyneenä ostin pihalle sademittarin. Nauratti, kun huomasin, että ärsytyskynnys ylittyi koko päivän kestäneestä hiljaisesta tihkuttelusta, alle 5 mm/vrk, enemmän kuin viidentoista minuutin aikana yli 10 mm sataneesta hurjan rajusta sadekuurosta. Raju sadekuurohan voi kuitenkin aiheuttaa enemmän vahinkoa kuin hiljainen tihkuttelu.

Kiinteistöliiton neuvontaankin on ehtinyt lomien jälkeen jo tulla kyselyitä rankkasateen aiheuttamista vaurioista ja vakuutuskorvauksista. Useimmissa kiinteistövakuutuksissa on jonkunlainen luonnonilmiöturva, jonka perusteella korvataan rankkasateesta rakennukselle tai huoneiston osille ja rakennuksen sisällä olevalle irtaimistolle tulleita vaurioita. Rankkasateella tarkoitetaan poikkeuksellisen voimakasta paikallista sadetta. Poikkeuksellinen sade on kysymyksessä yleensä silloin, kun vettä tulee 30 mm tai enemmän tunnin aikana tai 75 mm tai enemmän vuorokaudessa.

Vakuutusten suojeluehdoissa on kuitenkin määräyksiä siitä, että sadevesien kulkeutuminen rakennukseen on estettävä vedeneristyksin, pihamaan kallistuksin ja vedenpoistojärjestelmin. Lisäksi ainakin oman kiinteistöni suojeluohjeissa on määräys, jonka mukaan tontin ojat, salaojat ja sadevesikaivot sekä pumppaamot on pidettävä toimintakunnossa, ja että näiden toimintakunto on varmistettava vuosittain. Mikäli sadevesiviemäristössä olisi tukoksia tai se ei olisi muuten kunnossa, ei vakuutus korvaa vahinkoja, vaikka poikkeuksellisen sademäärän ehdot täyttyisivät. Lisäksi ainakin omissa ehdoissani on määräys, jonka mukaan maanpinnan alapuolisissa varastotiloissa on säilytettävä kosteus- ja kastumisvahingoille altis omaisuus vähintään 10 cm:n korkeudella lattian pinnasta.

Sademäärät voivat vaihdella suuresti paikallisesti, eikä lähin sadetta mittaava havaintoasema välttämättä kerro todellista tilannetta vahinkopaikalla. Taloyhtiö voikin pyytää vaikeissa tilanteissa apua Ilmatieteen laitoksen Ilmastopalvelusta. Ilmastopalvelu tuottaa sääraportteja ja tilastoja säästä mm. säästä aiheutuneita vahinkotapauksia varten. Lisäksi Ilmastopalvelulta voi tilata virallisen meteorologin laatiman asiantuntijalausunnon, jossa voidaan ottaa kantaa tilanteen poikkeuksellisuuteen. Ilmatieteenlaitos ei veloita puhelinmaksua lukuun ottamatta erikseen pienistä datan hauista, mutta suuremmista datatilauksista tai sadelausunnoista laskutetaan erikseen. Tyypillisen sadelausunnon laatimiseen menee Ilmastopalvelun mukaan aikaa 1–3 h. Kun laskutushinta on kohtuullinen, 135 €/h + alv tällä hetkellä, kannattanee palvelua taloyhtiön herkästikin käyttää, mikäli epäilys poikkeuksellisesta paikallisesta sateesta on olemassa, mutta vakuutusyhtiön kanssa ei kaikki suju toivotusti.

Kaisa Kettunen

Kaisa Kettunen on Kiinteistöliitto Etelä-Pohjanmaan neuvontainsinööri, joka jo odottelee ensi kesää ja sulkukorkeapainetta.