Tulevaisuuden asuminen juhlaseminaarin teemana

Julkaistu: 28.09.2018

Ihminen nousi keskiöön keskustelussa tulevaisuuden asumisesta ja asumispalveluista Kiinteistöliitto Etelä-Pohjanmaa ry:n 40-vuotisjuhlaseminaarissa Seinäjoella 24.9. Framin tiloissa pidetyssä tapahtumassa kuultiin erilaisia näkökulmia yhteisöasumisen muutostarpeisiin. Puheenvuoroissa tulivat esille erityisesti haasteet, joita asukkaiden ikääntyminen on tuomassa taloyhtiöille.

Arkkitehti Sini Saarimaan aiheena oli Katse kaupunkiasumisen tulevaisuuksiin.

– Kun 1900-luvun asuntorakentamisen päätavoitteena oli riittävien asumisen olojen turvaaminen alati kaupungistuvalle väestölle, 2000-luvun kaupunkiasumisen suunnittelussa etsitään ratkaisuja toisenlaisiin — moniuloitteisiin haasteisiin. Kaupunkiasumisen kenttää ravisuttaa esimerkiksi vääjäämätön kestävyystarve, yhteiskunnassamme korostunut yksilöllistyminen, digitalisaation vauhdittama työn ja toimintatapojen murros, asuntokuntien ja perherakenteiden monimuotoistuminen sekä kansallinen demografinen muutos.

– Tulevaisuus näyttäytyy paikoin eräänlaisena sekä että -aikana, jossa ääripäät kasvavat samanaikaisesti. Asumisen kehitysvaateetkaan eivät pidä sisällään yhtä selkeää vahvaa trendiä, vaan useita rinnakkaisia, Saarimaa pohti.

Yksin vai yhdessä?

Asiantuntija Salla Kettunen SeAMKista (TKI) käsitteli esityksessään ikääntyvien asumispalveluja nyt ja tulevaisuudessa.

– Yhteisöllisestä asumisesta haetaan turvaa ja sosiaalisuutta. Toteuttamistapoja on monia, kevyimmillään se voi olla kimppakämppä tai ”aikuisten soluasunto”. On myös mahdollista rakennuttaa talo yhteisöllistä asumista varten tai avata nykyisiä palvelutaloja enemmän ulkopuolisten käyttöön.

– Tulevaisuuden asumisessa erilaiset teknologiset ratkaisut näyttelevät kasvavaa roolia. Teknologiaa hyödynnetään rakentamisessa ja rakennuksissa, tuvallisuudessa, harrastuksissa ja viihtyvyydessä, Kettunen visioi.

Myös filosofi Maija-Riitta Ollila pohti esityksessään kotien moninaista tulevaisuutta.

Kiinteistöliiton palveluille kysyntää

Kiinteistöliiton palvelut ovat osoittautuneet tarpeellisiksi taloyhtiöiden hallitusten jäsenille erilaisten vaateiden ja vastuiden puristuksessa. Kiinteistöliitto Etelä-Pohjanmaa ry:n puheenjohtaja Jukka Penttilä oli hyvillään sekä liiton jäsenkehityksestä että jäsenten tyytyväisyydestä.

– Kiinteistöliitto Etelä-Pohjanmaa ry on mukana yhä useamman eteläpohjalaisen taloyhtiön arjessa. Yhdistyksen jäsenmäärä on kasvanut voimakkaasti viime vuosina, ja tämä on tuonut mahdollisuuden lisätä resursseja yhdistyksen palveluihin sekä vaikuttamiseen. Tuore jäsentyytyväisyyskysely osoittaa, että jäsenet antavat erinomaisen arvosanan kaikille tärkeimmille ydinpalveluille: neuvonnalle, viestintä- ja koulutuspalveluille. 97 % jäsenistä suosittelee Kiinteistöliiton jäsenyyttä järjestäytymättömille taloyhtiölle, Penttilä totesi juhlaseminaarin avauspuheenvuorossaan.